דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו דיבור נכון ואיכותי? 

מאת    [ 17/04/2012 ]

מילים במאמר: 567   [ נצפה 4338 פעמים ]

כמחצית מתרי"ג המצוות הם בין אדם לחברו. היהדות מדגישה חשיבות פיתוחו וקידומו של כל אדם, מדגישה את מיצוי יכולתו וכישוריו של כל יחיד, אך מביהרה לנו כי תשתית בסיסית איכותית ונכונה –היא בניית חיי חברה.

אל לו לאדם לטפח רק את עצמו ללא עזרה וסיוע לאחרים אדם צריך להתפלל אך במנין עם חברים, עלינו לברך ברכת המזון- בזימון, סעודת מצווה נעשת בחבורה, לימוד איכותי ומשמעותי נעשה בחברותא.

התקשורת בין אנשים חשובה עקרונית ובסיסית בבנית חיי חברה תקינים. טרם כניסתם של בני ישראל לארץ הם נתבקשו לבחור מנהיגים בעלי- 3 תכונות- חכמים נבונים וידועים. היינו- המנהיגים חייבים להיות עם מוח פורה ויצירתי= חכמים ונבונים אך גם ידועים, כלומר אנשי תקשורת המדברים עם הבריות היוצרים חברותא בחיי חברה.

חכמים הדגישו שמו של האדם = "כמדבר", מהותו של האדם קשורה לדיבור, שהרי הפה הוא צינור המחשבה, הדיבור יוצא מהמוח ומה שטמון בו.

לדיבור משמעות וחשיבות באשר ניתן כמובן להשתמש בדיבור –מתוך אהבה, כבוד, אנושיות, חברות, אך הדיבור יכול להיות גם מסוכן- כאשר מדברים לשון הרע, פרשות תזריע ומצורע עוסקות רבות בלשון הרע.

כתוב " והנה מראה הנגע עמוק..." פרשת הנגעים עמוקה וחשובה סיבת העונש בעיקרה מבוססת על דיבור רע.

לשון הרע, רכילות, הוצאת שם רע אף אמירת אמת אם יש בה גנאי אסורים מן היהדות. הפה נועד לדבר ליצור תקשורת אך חובה שהכל ייעשה מתוך אמת, כבוד ואהבה וללא לשון הרע. לכן התורה בפרשות האלו מענישה את המדבר לשון הרע בעונש חמור,

לדיבור חשיבות גדולה, הלימוד בחברותות נעשה בדיבור, בויכוחים, בשקלא וטריא, בשאילת שאלות, הדיבור בין אנשים יוצר תקשורת נפלאה וחיי חברה. מוכר הפסוק "לומדים מרבותיי, מחבריי ומיתלמדי יותר מכולם והכל דרך הדיבור שהרי הלימוד מהווה תשתית בסיסית לחוכמה ופיתוח המוח,

הלשון יכולה להיות גם מסוכנת כאשר האדם אינו בולם את עצמו בדיבור, כאשר השפה קלוקלת= לשון הרע , יש סכנה נוראית לבניית חיי חברה ותקשורת אנושית. חובה עלינו ללמד את הילדים מקטנות לדבר נכון ואיכותי. להחדיר בכל  ילד אומץ לב, רטוריקה, "במה" לדבר בפני חברים- בפני ציבור. כך רוכשים שפה עשירה ומפיצים חכמתו של  האדם –כפי שמציין שלמה המלך : "יפוצו מעיינותיך חוצה", אך תמיד צריך גם בלם, נצור לשונך מרע-לשון הרע הוא דבר רע.

לדבר ולהקשיב חשוב מאוד ,כך אני מפעיל מוח יצירתי וגם...וגם...לומד מאחרים. לדיבור ערך חשוב מאוד בפיתוחו וקידומו של  כל אדם, אך יש כל הזמן ...כל הזמן...לשמור על לשון הרע.

כאמור היהדות מבוססת על בניית חיי חברה, אהבת אדם-ככתוב "ואהבת לרעך כמוך", אהוב את חברך כפי שהינך אוהב את עצמך.על כן, אסור לדבר לשון הרע על אדם אחר, כשם שאינן אוהב שידברו לשון הרע עליך,

רוב המצוות שבתורה ניתנות לבצוע במסגרת חברותית, לשון גורם לפרוד חברותי ועל כן העונש- המצורע נדחה אל מחוץ למחנה ישראל שישב בדד ללא חברה, וכך יביא אותו לערכה עצמית מחודשת לבניית חיי חברה שונים ואיכותיים.

משפט מפתח ביהדות המדגיש חשיבות הלשון- "המוות והחיים ביד הלשון", הלשון- הדיבור יכול לגרום לכל אחד מאיתנו לנסוק מעלה לטפס על כל הר לחלוף על כל מיכשול, לכבוש כל יעד, אך צריך תמיד להזהר מדיבור אסור לשון הרע,

החפץ חיים" –ר' ישראל מראדין פרסם ספר נפלא על מניעת לשון הרע הלכה יומית המבוסס על סיפור יומי המבהיר חשיבות לשון הרע אנו לומדים מפסוקים בתורה שאסור לדבר לשון הרע

בתהלים לג' יג'- טו' מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב

נצור שלונך מרע ושפתיך מדבר מירמה

סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ורדפהו.

במשלי כא' , כג' מודגש פסוק איתן" שומר פיו ולשונו- שומר מצרת נפשו"

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב